dimarts, 1 de setembre del 2009

Retrat sonor de Tokyo

Diumenge, vaig anar a veure el "Mapa de los sonidos de Tokyo", d'Isabel Coixet. Només la passaven en un dels tres multicinemes de la Plana, que ja és un indici que es tractava de veure-la aquest cap de setmana o mai. I només en castellà, és clar. Ja se sap com van les coses.
La Coixet, i aquesta és potser una constant de la seua forma de concebre el cinema, prima la recreació visual per damunt de la narrativitat. En les cintes que li recorde, no és infreqüent la sensació que el temps és una magnitud estantissa, sense progrés possible, de manera que la pel·lícula es construeix a partir de l'acumulació de xicotets detalls, no d'accions grandiloqüents.
Em va agradar el retrat de Tokyo, tot i la fotografia trista, bruta, que fa servir, i la música -molt, molt encertada- i la manera de narrar una història bastant més que inversemblant: que una freda assassina s'enamore, al primer colp d'ull, d'una víctima panxudeta com el Sergi López no deixa de ser un tour de force. Trobe encertats els retrats de l'assassina silenciosa i el seu amic vell, sobretot, però també els altres personatges. I algunes imatges -l'espill amb un missatge escrit en sang, o l'habitació de l'hotel de l'amor, o el mercat de Tokyo- són certament impactants. Fins que no em vaig acostumar, però, em molestava la dicció de Sergi López, tan planera (tan del carrer) que contrastava poderosament amb la dels altres personatges, molt més pulcra (molt més teatral), i vaig trobar forçats alguns plecs del relat, que demanaven una certa professió de fe. Però ja se sap que al cinema, l'espectador combrega amb situacions que un lector mai no toleraria a una novel·la. Són gèneres diferents, ja ho sabem. I tenen regles pròpies. Però, encara ara, no deixa de sorprendre'm que els espectadors siguen tan crèduls. O que els lectors ho siguen tan poc.

6 comentaris:

Anònim ha dit...

un guió sense interès i una construcció dels personatges nul·la, diguem-ho sense embuts. (M'agrada el Sergi, però la seva parla tan dolenta desmereix molt el personatge: cap bon director hagués acceptat aquesta dicció: per això hi ha actors que estudien!)
Sort en té que la primera setmana (amb tota la publicitat que li han fet) emplenarà els cinemes. D'aquí a quinze dies, quan el boca boca confirmi que és una mala pel·lícula, no hi anirà ningú a veure-la.
No som més babaus, sinó que ens ensarrona la publicitat. Els llibres tenen més recorregut i no accepten aquest màrqueting ferotge del cinema.
Salut, Coixet. A veure si ja et poses les piles i comences a fer CINEMA, no pel·liculetes de sèrie B.

Anònim ha dit...

Doncs jo, a diferència de l'anònim anterior, trobo que la Coixet és genial en una pel·lícula com La vida secreta de las palabras. Tinc moltes ganes de veure aquest retrat sonor de Tokyo.
Concepció

Борис Савинков ha dit...

El guió té inconsistències colossals. La més gran és el narrador sobrer que ens persegueix en off. Un testimoni que no és testimoni de gairebé res perquè ningú li ha explicat res important de la història i que en canvi funciona com un narrador omniscient. Fins i tot sap i explica el que fa el protagonista masculí a Barcelona al final! I de l’aparició de Barcelona al final que me'n dius? Publicitat per ajudar al finançament?

Premis Maig Memorial Pasqual Batalla ha dit...

És cert que no hi ha elements per justificar l'omnisciència del narrador, sobretot perquè es queixa que l'assassina mai no li conta res. I sí, l'esceneta final de Barcelona és completament sobrera.

Anònim ha dit...

Concepció: jo també sóc fan de la Coixet de les primeres pel·lícules.
No sé, dóna la impressió que, com més s'ho creu i més suport obté de les majors (encara que siguin catalanes com Mediapro), més cinema vulgar està fent. Fa un temps també vaig veure la seva exposició sobre Berger al Centre d'Art Santa Mònica i em va semblar inconsistent, sense concepte i pur efectisme.

Anònim ha dit...

Personalment crec que la directora Coixet creu que l´exotisme pot fer una pel.lícula. A vegades no cal tant embolcall, i centrar-se en el guió.
La trajectòria l´avala com una bona pel.lícula.
L´exposició del Centre d´Art Sta. Mònica era un homenatge molt merescut cap a John Berger, s´havia de saber qui era i tenir temps per anar-se parant a cada punt. Em va agradar molt per forma i contingut.
Gràcies
Imma C.