I és que, en realitat, la defecció religiosa és prou més profunda que la que mostren les xifres referides a les bodes. Efectivament, bona part dels ritus socials se celebren encara en les esglésies no tant per un compromís religiós ferm dels implicats com pura inèrcia. Perquè a molta gent li costa separar-se d'uns usos socials molt arrelats, fruit d'una tradició molt antiga i sobretot d'un temps, prou més recent, en què el poder polític i el religiós anaven de bracet. I, doncs, la vida quotidiana estava impregnada fins als detalls més ínfims per les directrius que emanaven dels púlpits. Però, lentament, la societat valenciana -com la de la resta de l'estat- ha anat separant-se més i més de les consignes que imparteix l'Església. Fent-se més i més laica.
Amb tot, la separació entre l'Església i l'Estat no reflecteix aquesta situació i, encara ara, l'Església Catòlica rep un tracte preferent que ni s'ajusta amb l'aconfessionalitat de l'Estat ni es correspon amb la representativitat que ostenta. Un tracte preferent que fa que, en realitat, l'Estat espanyol, més que ser neutral, practique de fet una confessionalitat encoberta. Per començar a posar fi a aquesta anomalia, el govern de Rodríguez Zapatero està preparant una llei que reformarà l'actual de Llibertat Religiosa, aprovada en 1980, fa ja prop de 30 anys. Tres dècades en què la societat espanyola ha avançat molt en el camí del laïcisme sense que l'Estat s'haja adaptat a aquesta circumstància. No s'entén que, si l'Estat ha de ser neutral en matèria religiosa, encara avui els símbols preferents del Catolicisme continuen exhibint-se en casernes militars, escoles públiques, presons, centres cívics o seus d'organismes públics. Igual que no s'entén que representants públics que han de regir els interessos de ciutadans de diferents religions, quan no directament ateus, hagen de jurar o prometre els seus càrrecs damunt de bíblies o davant de crucifixos. De la mateixa manera, no s'explica que determinades conviccions personals -quasi sempre religioses- puguen eximir del compliment de lleis com la que regula l'avortament, per posar un cas. O que els regidors dels pobles presidisquen les processons catòliques per imperatiu protocol·lari i ni tan sols facen acte de presència als esdeveniments rituals d'altres confessions. Aquests àmbits de confusió entre l'espai públic i les manifestacions religioses han provocat, a més, que en determinats casos hagen de ser els jutges els que establisquen on comença el dret de cadascú.
Tot açò i algunes coses més hauria de resoldre el nou text legal, que s'anomenarà, segons ha anunciat el ministre de Justícia, Francisco Caamaño, llei de Llibertat Religiosa i de Consciència. Una llei que hauria de facilitar l'efectiva neutralitat de l'Estat, la igualtat de tracte envers totes les confessions, però també els drets dels que no en professen cap. Uns drets, els dels ateus, que poques vegades es consideren com cal. No resulta difícil pronosticar que l'Església Catòlica s'hi oposarà amb les armes habituals. Tant de bo aquesta vegada el govern sàpiga resistir les pressions i el xantatge d'uns prelats que no voldran perdre cap ni un dels nombrosos privilegis que ostenten. Jo, si em permeten, no les tinc totes. I bé que m'agradaria equivocar-me.
Article publicat a la secció "Dissidències" del diari Mediterráneo (7/6/09)
2 comentaris:
Vicent, no puc menys que felicitar-te per aquest article. En un estat aconfessional no s'expica l'afavoriment d'una religió respecte l'altra. Parles dels drets dels ateus, però hi ha els drets de les altres religions, jueus, musulmans, adventistes, budistes... Cal que la separació entre estat i religió sigui clara, efectiva i REAL. Em sembla una vergonya que encara ara tinguem una creueta que ens demani a la declaració de renda si donem el 0.7% a l'església catòlica. En un estat aconfessional i laic això no s'hauria de produir. La religió s'ha de relegar a l'àmbit estrictament privat i encara ens queda molt camí per recórrer.
Esperem a veure per on anirà la llei. Ara fa uns mesos em vaig decebre perquè van escollir una persona clarament catòlica per assessorar en aquesta llei, cosa que no em va semblar que fos un bon camí, vaig de un post sobre el tema.
Ens llegim.
Gràcies, Eulàlia, pel teu comentari. He llegit el teu apunt (no coneixia o no recordava la primera notícia de què parles, de fet) i sí, estic d'acord amb el que dius. Fóra una veritable pena que, amb l'excusa de la nova llei, s'acaben enfortint -potser convenientment maquillats- els privilegis de sempre. I dels de sempre. De precedents, n'hi ha massa per no desconfiar. Així que no les tinc totes.
I sí, ens llegim.
Publica un comentari a l'entrada