
La vida d’Ivan Illich, a més, resulta plenament coherent amb els plantejaments que va defensar. Nascut a Viena en 1926, de mare jueva, va viure entre Àustria i Itàlia. Va ser ordenat sacerdot, però va renunciar a fer carrera al Vaticà i va emigrar als Estats Units, on va entrar en contacte amb les àrees marginals de Manhattan. Allí, al temps que descobria la realitat dels immigrants porto-riquenys, va començar a qüestionar el paper de l’Església. Després de viatjar per Llatinoamèrica, funda el Centre de Formació Intercultural, on ensenya futurs missioners a entendre i respectar les cultures natives d’Amèrica. Des dels anys 60, i ja allunyat de l’Església, comença a publicar els seus llibres, a donar conferències, a promoure diferents iniciatives de caràcter cívic i a divulgar el seu pensament. Després de 20 anys de patir un tumor a la cara i, d’acord amb el seu pensament, de renunciar a rebre cap intervenció quirúrgica o farmacològica, va morir a Bremen l’any 2002.
Els “Textos escollits” que ara es publiquen arranquen amb una reflexió titulada “Energia i equitat”, on Illich analitza el temps que l’home actual passa treballant per a poder satisfer el cost dels seus desplaçaments en vehicles a motor. Després d’un anàlisi exhaustiu, conclou que la velocitat dels cotxes a les nostres ciutats –una volta computat tot el temps que invertim a satisfer les diferents despeses relacionades- no supera la d’una bicicleta, un vehicle més net i que, al seu parer, fa més enriquidora la convivència. El volum recull també alguns textos breus –com ara certes manifestacions silencioses a Alemanya, un manifest sobre el paper de l’aigua a les ciutats o un text d’homenatge a Jacques Ellull, entre d’altres- i articles més extensos, com per exemple “Història de les necessitats”, on analitza a través de quins mecanismes el desenvolupament econòmic ha anat fent les persones cada vegada més i més captives del sistema. Però Illich no sols fa anàlisi de la realitat sinó que també planteja alternatives. Així, a l’article “Autostop”, proposa eliminar els vehicles privats i advoca per un transport compartit, a través d’una mena de taxis que estarien obligats a recollir tants clients com foren capaços. Més enllà del fet que puguem estar o no d’acord amb les seues propostes, més enllà fins i tot que hi descobrim certes clivelles, ningú no li podrà negar a Illich la capacitat de descobrir les contradiccions amb què convivim cada dia. I de suscitar el debat sobre certes qüestions tan quotidianes, tan plenament acceptades, que havien quedat al marge de qualsevol replantejament.
Article publicat al suplement "Cuadernos" del diari Mediterráneo (5/4/09)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada