dijous, 27 d’agost del 2009

Gomorra en un bufit

Fa uns dies vaig llegir a la revista Caràcters, els comentaris que feia Iban L. Llop sobre "Gomorra", el llibre de Roberto Saviano que ha provocat la seua condemna a mort pels camorristes napolitans. Pel Sistema, com l'anomena ell. Allí Llop, que va viure a Nàpols i, pel que diu, ja n'ha fugit, venia a dir que totes les incidències que s'havien succeït arran la publicació de llibre havien tapat una qüestió clau: la vàlua com a escriptor de Roberto Saviano.
Uns dies abans, un diari es feia ressò d'unes reflexions de l'autor de "Gomorra", on es mostrava cansat de la vida que ha de portar -canvis continus de domicili, protecció policial...- per eludir les amenaces de mort. Unes reflexions on Saviano qüestionava que haguera valgut la pena escriure el llibre. Un tema que ens duria molt lluny.
I, com els trípodes sempre tenen tres potes, al cap d'uns pocs dies em vaig deixar caure per una llibreria atret per la notícia que tornava a estar disponible en català un llibre al que feia temps que li tenia ganes: "Un pont sobre el Drina", d'I Ivo Andric, que ha tornat a traure "labutxaca". I allà, a la taula de novetats, al costat de l'epopeia balcànica, hi havia "Gomorra". I, és clar, el vaig comprar. I, de seguida, en vaig llegir el primer paràgraf. I ja no vaig parar.
El contingut de "Gomorra" ja el sabeu, bé per les ressenyes i informacions que s'han publicat o per l'adaptació cinematogràfica. El que us volia participar és que l'he llegit amb molt de gust. És cert que la prosa, a estones, és redundant i un pèl massa retòrica, però sense arribar a cansar. I el conjunt és intens i està ben estructurat i es llegeix bé. I ens dibuixa un panorama que potser no desconeixíem però que jo, almenys, no creia que tinguera les dimensions que té.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Mentrestant el vaig llegir, no acabava de discernir si el que llegia era exactament una novel·la, cosa que no pareix, o un reportatge, cosa que resulta grossíssima